Het ene Nederlandse circuit zwaait de Formule 1 uit, het andere steekt meteen zijn hand op. Terwijl Zandvoort dit jaar zijn laatste Dutch Grand Prix afwerkt, blijkt het TT Circuit van Assen een Grade 1-licentie te hebben aangevraagd. De licentie die je nodig hebt om een Formule 1-race te mogen organiseren. Met andere woorden: Assen wil de fakkel overnemen.

Het nieuws kwam niet uit een persbericht, maar van tafel bij Vandaag Inside. Daar lieten sportmarketeer Chris Woerts en Johan Derksen de aanvraag los, en Woerts deed er meteen een flinke sneer overheen. Dat het uitgerekend in de week van de MotoGP-TT naar buiten komt, is vast geen toeval: Assen laat zien dat het de grote evenementen aankan, en gebruikt het podium om zich te profileren.

Wat Assen precies heeft aangevraagd

Assen heeft op dit moment een Grade 2-licentie, genoeg voor zo'n beetje alles behalve de koningsklasse. Voor Formule 1 is Grade 1 vereist, de hoogste categorie die de FIA uitdeelt. Volgens Woerts heeft het circuit die aanvraag nu officieel ingediend en wordt er al sinds vorig najaar serieus naar de eisen gekeken.

Helemaal nieuw is de ambitie niet. Al in 2018 probeerde Assen het, compleet met een formele FIA-inspectie. Toen trok Zandvoort aan het langste eind en streek de Dutch Grand Prix neer aan de kust, vanaf 2021. Nu het tij daar keert, ruikt het noorden opnieuw zijn kans.

Een onbeschreven blad is Assen allerminst. De TT is het oudste permanente racecircuit dat onafgebroken op de motorkalender staat, de befaamde Cathedral of Speed waar de MotoGP al decennia neerstrijkt. Organisatorisch draait die machine als een tierelier. Maar Formule 1 stelt eigen, hardere eisen: bredere uitloopstroken, aangepaste vangrails, pitgebouwen en medische faciliteiten op het hoogste niveau. Grade 1 krijg je niet cadeau, je verdient 'm pas na een grondige FIA-keuring en, vaak, een rits verbouwingen.

400.000
bezoekers waar Assen op mikt
dit weekend komen er al ruim 200.000 voor de MotoGP

'Veel mooier dan dat oude prul'

Subtiel was het niet. 'Het is eigenlijk een veel mooier circuit dan dat oude prul in Zandvoort', stelde Woerts in de uitzending. Hij wees op de logistiek die in Assen al staat: tribunes die er liggen, een snelweg pal langs de deur, een station en een vliegveld op een steenworp afstand. Op zijn eigen kanalen voegde hij eraan toe dat er dit weekend alweer ruim tweehonderdduizend mensen naar de TT komen, en dat het circuit 'ook een Grade One-licentie' nastreeft.

Of dat hele plaatje klopt, valt nog te bezien. Het is een claim van een marketeer in een praatprogramma, geen officiele bevestiging van de FIA of de Formule 1 zelf. Maar de boodschap is duidelijk: Assen positioneert zich nu al als de logische opvolger, mocht Nederland ooit terug willen op de kalender.

Zandvoort is er na dit jaar klaar mee

Want laten we niet vergeten waarom dit speelt. Zandvoort rijdt komende augustus zijn laatste Grand Prix en verdwijnt daarna van de F1-kalender. De duinen worden niet leeg achtergelaten: vanaf volgend jaar juni strijkt de elektrische Formule E er neer, bevestigden onder meer journalist Erik van Haren en NU.nl. Het ene racefeest maakt plaats voor het andere.

Belangrijk detail voor wie nu al droomt van Assen 2027: die plek op de kalender is vergeven. De traditionele zomerslot gaat vanaf volgend jaar naar het Algarve-circuit in Portugal. Een terugkeer van Nederland is dus op zijn vroegst een verhaal voor later, en alleen als de Formule 1 zelf weer interesse toont.

Wist je dat?

Zandvoort keerde in 2021 terug op de F1-kalender na 36 jaar afwezigheid, mede dankzij de Verstappen-gekte. Na zes edities is het in 2026 alweer voorbij, met de laatste race als sprintweekend.

Kan Assen het waarmaken?

Een licentie aanvragen is iets anders dan een Grand Prix binnenhalen. Daar hangt een contract met de Formule 1 aan vast, een fors bedrag, en de wil van de sport om uberhaupt terug te keren naar Nederland. Assen heeft sterke papieren op het gebied van publiek en bereikbaarheid, dat staat buiten kijf. Maar de baan zelf moet eerst die Grade 1 daadwerkelijk halen, en dat is een traject van inspecties en aanpassingen, geen formaliteit.

En dan is er nog de rekensom. Ook Zandvoort kwam er destijds alleen omdat sponsors, de regio en de Verstappen-hype samen genoeg geld en draagvlak opleverden. Datzelfde plaatje moet Assen straks ook rondkrijgen, in een tijd waarin de Formule 1 de kalender juist volzet met nieuwe, kapitaalkrachtige bestemmingen. Goedkoop wordt het niet, en de concurrentie van landen die met staatsgeld zwaaien is moordend.

En er tikt een klok. De grote Nederlandse F1-honger draait al jaren grotendeels om Max Verstappen. Hoe langer een eventuele terugkeer op zich laat wachten, hoe groter de kans dat het venster zich sluit voordat Assen er klaar voor is. De ambitie is mooi, en de sneer naar Zandvoort lekker brutaal. Maar tussen een aanvraag bij Vandaag Inside en een echte Grand Prix in Drenthe ligt nog een heel lange rechte.