Het was geen verrassing, en toch hakt het erin. Donderdagochtend om 09:14 hing het op de FIA-monitoren: de bond heeft voor het hele raceweekend in Oostenrijk een officieel hittealarm afgegeven. Het is de eerste keer dit seizoen dat de FIA die knop indrukt, en uitgerekend op de Red Bull Ring, de thuisbaan van Red Bull en Max Verstappen. Zondag wordt zo'n 38 graden verwacht, met baantemperaturen die richting de 50 kruipen.
En daarmee is meteen de oude ruzie terug. Want het hittealarm zet de koelvest weer midden in de paddock, precies het ding dat Verstappen vorig jaar nog 'een beetje belachelijk' noemde.
Wat een hittealarm precies inhoudt
De regel is sinds dit jaar onderdeel van het reglement, artikel B1.5.10. Zodra de hitte-index voor de race boven de 31 graden uitkomt, mag de bond het alarm afkondigen. Dat gebeurde dus vanochtend. En de forecast liegt er niet om: zaterdag 34 graden, zondag 38, en op het asfalt loopt dat verder op.
Het gevolg zit hem in de auto. Elke wagen moet het zogeheten Driver Cooling System aan boord hebben, het systeem dat ijswater door een vest pompt. De vest zelf dragen is dit seizoen nog vrijwillig. Wie 'm laat zitten, moet wel een halve kilo ballast meenemen ter compensatie. Zo dwingt de FIA het gewicht af zonder de coureur te dwingen het ding aan te trekken. Voorlopig dan.
De hitte is trouwens niet alleen een Red Bull Ring-probleem. Heel Centraal-Europa zucht deze week onder een hittegolf. 'Ik heb twee dagen lang naar een mobiele airco gezocht in Oostenrijk', schreef een wanhopige bezoeker op X, 'over twee dagen verandert Wenen in een hel.' De teams bereiden zich intussen voor met alles wat los- en vastzit, van koelvesten tot de 'space jackets' die ook op het WK voetbal werden ingezet om spelers koel te houden.
Op X ging het hard. 'Er is een hittealarm afgegeven voor de Grand Prix van Oostenrijk', meldde het populaire account @simscircuit, dat de FIA-papieren binnen enkele minuten doorspitte. Fanaccount @TrackSimsF1 wees op iets wat veel mensen vergeten: 'Oostenrijk flirt dit weekend met de 30 graden en meer, temperaturen die we hier dit decennium niet meer op de Red Bull Ring hebben gezien.' Geen detail, maar de kern. Deze baan is dit gewoon niet gewend.
Waarom Verstappen zich blijft verzetten
Verstappen heeft van zijn afkeer nooit een geheim gemaakt. 'Ik vind gewoon dat het een optie moet zijn, dat je zelf kunt kiezen of je 'm draagt of niet', zei hij toen het plan op tafel kwam. Dat het nu vrijwillig is, vindt hij prima. Het plan om de vest verplicht te maken niet. 'En daar ben ik het totaal niet mee eens.'
Zijn argument is praktisch en principieel tegelijk. Praktisch, omdat de vest volgens hem na een kwartier tot twintig minuten zelf warm wordt en dan dus niets meer doet. Principieel, omdat het wat hem betreft over zijn eigen veiligheid gaat en over hoe hij zich voelt in de auto. Lewis Hamilton zat op precies dezelfde lijn en noemde het plan net zo hard belachelijk. Twee kampioenen, een front.
Tweet bekijken op Twitter
Het ding heeft zich al een keer laten kennen
En er is een pijnlijk precedent. Tijdens de sprintkwalificatie in Austin ging het bij Kimi Antonelli helemaal mis. Zijn koelvest begaf het, en in plaats van koelen begon het ding hem juist op te warmen. De Mercedes-coureur zat te bakken in de cockpit en vloog er in SQ2 uit, op zes duizendsten van Hamilton. Zes duizendsten. Daar gaat een sprintkwalificatie, op een apparaat dat hem juist had moeten helpen.
Niet dat alle coureurs het ding haten. Carlos Sainz ziet er juist iets in en sprak eerder van een prestatievoordeel. De paddock is verdeeld, en dat maakt de verplichting die eraan komt alleen maar gevoeliger.
De hittewaarschuwing bestaat pas sinds 2025. De FIA voerde 'm in na de Grand Prix van Qatar in 2023, waar coureurs door de extreme hitte onwel werden en moesten overgeven. De eerste officiele afkondiging ooit kwam in Singapore.
De eerste echte test, op de thuisbaan
Dit weekend wordt dus de eerste echte test van 2026, en uitgerekend op de baan waar Red Bull thuis is. Verstappen zal het systeem aan boord hebben, want dat moet nou eenmaal. Of hij de vest ook echt aantrekt, mag hij dit jaar nog zelf weten. Geniet er maar van, Max. Volgend jaar is die keuze er misschien niet meer.




Reacties
Wees de eerste die reageert.