Maandenlang mopperde Max Verstappen over de 2026-motoren. Te veel batterij, te weinig coureur. Hij dreigde er zelfs mee te stoppen. En vandaag kreeg hij gewoon zijn zin.
De Wereldraad voor Motorsport van de FIA kwam in Macau bijeen en bekrachtigde de plannen om de krachtbron vanaf 2027 anders in te delen. Minder vermogen uit de accu, meer uit de verbrandingsmotor. De ingreep moet een einde maken aan het energiemanagement dat de coureurs dit seizoen tot wanhoop dreef.
Wat de FIA precies bekrachtigde
De verschuiving gaat in twee stappen. In 2027 stijgt het vermogen van de verbrandingsmotor van 400 naar 420 kilowatt, mogelijk gemaakt door vijf procent meer brandstoftoevoer. Een jaar later gaat dat richting 450 kilowatt. De accu levert tijdens normaal racen straks 300 kilowatt in plaats van 350. Alleen in de inhaalstand blijft die volle 350 kilowatt overeind.
Waarom dit ertoe doet? Omdat het de rare gewoontes uit de kwalificatie haalt. Coureurs lieten de auto halverwege een rechte stuk uitrollen om de batterij bij te laden, het zogeheten superclippen. Spectaculair was anders. Met meer benzinemotor en minder afhankelijkheid van de accu kan een coureur eindelijk weer vol blijven gaan.
De Wereldraad heeft de voorgestelde wijzigingen bekrachtigd om de bijdrage van de verbrandingsmotor en het energieterugwinsysteem in 2027 en 2028 opnieuw in balans te brengen. (FIA-verklaring, 23 juni 2026)
Verstappen dreigde, en kreeg gelijk
Geen coureur was zo luid als Max. Toen de FIA in april een eerste aanpassing doorvoerde, de 350kW-correctie voor Miami, noemde hij dat smalend een "tickle". Een kietel, meer niet. Hij wilde echte ingrepen, of anders zou hij de sport weleens vaarwel kunnen zeggen.
Dat was geen loos dreigement, zegt oud-Red Bull-baas Richard Hopkins. Hij noemt Verstappens twijfel "echt". En Max stond niet alleen. Fernando Alonso doopte 2026 spottend om tot het "battery world championship". De paddock wilde racen, geen rekensom op het stuur.
Geef ons een huurauto en we zetten een show neer. (Max Verstappen over de 2026-krachtbronnen)
De huidige verdeling van 53/47 leunde zo zwaar op de accu dat coureurs in de kwalificatie soms vol gas van het rechte stuk gingen om energie te sparen. Dat trucje heet superclippen, en juist daar maakt deze ingreep een einde aan.
Fans waren het allang zat
Op de tribune en online klonk al langer hetzelfde geluid. "The power is too electrical dependant. You can't recharge enough over a lap," schreef een fan op Reddit met bijna 800 likes. De motor was simpelweg te afhankelijk van stroom die je in één ronde niet bij elkaar kreeg.
Verstappens huurauto-sneer viel intussen in de smaak. "Can we get Verstappen on Star in a Reasonably Priced Car so we can compare his time with Hamilton's," grapte een ander, ruim tweeduizend keer omhoog gestemd. "That rental car line is really good, gotta admit that," beaamde weer iemand anders. De boodschap was duidelijk: laat de coureur het verschil maken, niet de energiestrategie.
Wat dit betekent voor 2027 en voor Max
De grote vraag blijft natuurlijk hangen. Verstappen koppelde zijn toekomst deels aan dit soort racen, en nu krijgt hij precies waar hij om vroeg. Of dat genoeg is om hem voorbij 2027 te binden, weet niemand. Maar één excuus om te vertrekken is in elk geval van tafel.
Voor Red Bull, dat vanaf 2026 met een eigen motor rijdt, is het bijsturen koffiedik kijken. Een hogere bijdrage van de verbrandingsmotor kan een sterke benzinemotor belonen en een zwakke harder afstraffen. De volgende race is Oostenrijk, op de Red Bull Ring. Toepasselijker kan een thuiswedstrijd haast niet, nu de regels eindelijk de kant op draaien die Max al maanden eist.
Eerlijk? Dit is gewoon goed nieuws. De F1 luistert eens een keer naar de coureurs in plaats van naar de spreadsheets. Of het racen er echt spannender van wordt, zien we pas in 2027. Maar het einde van de huurauto-kwalificatie kan niet snel genoeg komen.




Reacties
Wees de eerste die reageert.