Even helemaal niets met Formule 1 te maken, en toch typisch Max. Verstappen wil de 24 Uur van Spa rijden, een van de grootste endurance-races ter wereld, en hij heeft de organisatie alvast laten weten dat hij erbij wil zijn. Het probleem: de race botst met de F1-kalender. Dus deed hij een simpel verzoek. Schuif de boel een weekend op, en ik kom.
'Ik heb het ze al gezegd'
Verstappen was er in de paddock van Oostenrijk duidelijk over. "Natuurlijk zou ik dolgraag ook in Spa willen rijden. Ik heb het ze al gezegd voor volgend jaar," aldus de Nederlander. De wens is concreet, de hindernis ook. Op dit moment valt de 24 Uur van Spa samen met een Grand Prix, en dan kiest de wereldkampioen logischerwijs voor zijn werk in de Formule 1.
Daarom legde hij de bal bij de organisatie van de GT World Challenge Europe neer. "Het zou ideaal zijn als ze het buiten een Formule 1-weekend kunnen plannen, dus we zien wel," zei Verstappen. Geen eis, geen dreigement, gewoon een coureur die ergens heel graag wil staan en de deur op een kier zet. De boodschap is helder: maak het mogelijk, en een van de grootste namen ter wereld staat aan de start.
En de reden is even simpel als oprecht. "Spa is een fantastisch circuit, en een race van 24 uur met alleen GT-auto's is iets heel speciaals," vond hij. Wie Verstappen kent, weet dat dit geen marketingpraatje is. Dit is een man die het liefst zo veel mogelijk races rijdt, op zo veel mogelijk circuits, in zo veel mogelijk auto's. De honger om te racen houdt niet op bij de grens van de Formule 1.
En de 24 Uur van Spa is niet zomaar een race. Het is een van de kroonjuwelen van de GT-sport, met een vol veld GT3-auto's dat een dag en een nacht lang door de Ardennen jaagt, dwars door regen, mist en duisternis. Het is precies het soort uitputtingsslag waarin rijderskwaliteit en koelbloedigheid de doorslag geven. Voor een coureur als Verstappen, die houdt van de zuivere uitdaging, is het een ontbrekend hoofdstuk op het cv.
Zijn team staat er dit weekend al, zonder hem
Het wrange is dat Verstappen dit weekend al in Spa vertegenwoordigd is, alleen niet zelf. Zijn eigen renstal, Verstappen.com Racing, heeft een Mercedes-AMG GT3 EVO ingeschreven voor de 24 Uur, met Daniel Juncadella, Chris Lulham en Jules Gounon achter het stuur. De baas kijkt vanuit Oostenrijk toe terwijl zijn auto over Eau Rouge dendert. Dichterbij dan dit kan de frustratie bijna niet zitten.
Dat eigen team is geen hobbyproject dat er even bij hangt. Verstappen investeert serieus in zijn naam buiten de Formule 1, met een GT3-programma dat meedraait op het scherpst van de sport. Voor hem is de stap naar zelf instappen dan ook klein, alleen de agenda houdt hem tegen. Een coureur die zijn eigen auto ziet rijden en er niet in mag, dat is precies het soort situatie dat hij wil oplossen.
Verstappen rijdt zijn GT3-kilometers normaal op de Nordschleife, waar hij dit jaar al opdook in het Nurburgring-langeafstandskampioenschap. Spa, met zijn hoge snelheden en grillige weer, zou daar een logische en zwaardere volgende stap in zijn.
Die combinatie zegt alles. Verstappen bouwt al jaren aan een leven na, en naast, de Formule 1. Een eigen GT3-team, uitstapjes naar de Nordschleife, sim-races op het allerhoogste niveau bij Team Redline. De 24 Uur van Spa past daar naadloos in. Het is alleen de kalender die nog dwarsligt, en laat dat nou net iets zijn waar een wereldkampioen invloed op heeft.
Gaat de organisatie schuiven?
De grote vraag is of de GT World Challenge Europe daadwerkelijk gaat bewegen voor een coureur. Aan de ene kant is Verstappen een uithangbord dat elke endurance-race wereldwijde aandacht oplevert. Een 24 Uur van Spa met Max op de deelnemerslijst trekt een publiek dat anders nooit naar een GT-race kijkt. Aan de andere kant ligt de internationale racekalender vol, en een weekend verschuiven raakt tientallen andere belangen, van teams tot tv-zenders.
Bovendien zou Verstappen niet de eerste topcoureur zijn die de Formule 1 even loslaat voor het grotere avontuur. De aantrekkingskracht van de klassieke uithoudingsraces, van Le Mans tot Spa, is voor veel rijders juist het tegengif tegen de strakke, korte sprints van de Grand Prix. Een dag en een nacht lang vechten tegen de klok, de baan en de vermoeidheid, dat is racen in zijn puurste vorm.
Toch is alleen al de uitspraak een statement. Een viervoudig wereldkampioen die publiekelijk vraagt om een plek in een GT-race, dat onderstreept hoezeer Verstappen coureur in hart en nieren is. Niet de man van de gladde persmomenten, maar de jongen die gewoon wil racen, waar en wanneer dan ook. Of het in 2027 lukt, hangt nu vooral af van een paar mensen met een kalender en een potlood. Max heeft zijn zet gedaan, de bal ligt in Spa.




Reacties
Wees de eerste die reageert.