Het kon haast niet wreder. Max Verstappen stond op de eerste rij, klaar om Antonelli aan te vallen, en kwam niet eens de eerste bocht door. Zijn motor begaf het al op de startopstelling. Eén ronde later stond de Red Bull in de garage. Klaar. Nul punten in Monaco.

1
ronde
verder kwam Verstappen niet voordat de motor het begaf

Het ging al mis voor de start

De ellende begon al op de opwarmronde. De Red Bull liep niet lekker, de aanloop naar de start was rommelig, en toen de lichten doofden viel de motor simpelweg stil. Verstappen moest uitwijken om niet aangetikt te worden, kreeg na de eerste bocht nog even wat vermogen terug, maar het ding klonk verschrikkelijk. Vol gas zat er niet meer in.

Over de boordradio was de frustratie hoorbaar. "De motor is kapot, jongens. Compleet naar de klote, wat is dit nou?" Race-engineer Gianpiero Lambiase hield het kort: "Breng 'm naar binnen. Box, Max." En zo reed de nummer twee van de kwalificatie zijn eigen pitbox in, uit de race.

'De motor viel gewoon dood'

De opwarmronde ging al niet lekker en daarna was de aanloop naar de start verschrikkelijk. Er zat geen enkele consistentie in, en toen viel de motor gewoon dood.

De wrange ironie: voor de race draaide alles om die ene start, die honderdvijftien meter naar de eerste bocht. Daar lag Verstappens hele kans. Hij is er nooit aangekomen.

Wist je dat?

Verstappen startte vanaf de eerste rij en voltooide geen enkele volledige racerondte. Een DNF vanaf P2 op de baan waar inhalen bijna onmogelijk is: pijnlijker kan een nulscore bijna niet.

Hoe nu verder

Een motorprobleem op zondag is wel het laatste wat Red Bull kon gebruiken, zeker na een sterke kwalificatie waarin Max tot vier honderdsten van de pole kwam. Verstappen kijkt nu alweer vooruit naar Barcelona, een heel ander circuit waar de recente upgrades van Red Bull zich pas echt moeten bewijzen. Maar dat maakt deze gemiste kans in Monaco niet minder zuur.

Want dit was een weekend waarin het gewoon goed zat. De snelheid was er, de startplek was er. En dan haalt een dode motor binnen één ronde alles onderuit. Zonde, en vooral: ontzettend balen.

In het kampioenschap doet het ook pijn. Terwijl Verstappen met lege handen staat, kon de concurrentie vrolijk punten pakken op een baan waar inhalen niet bestaat. Een nulscore op zondag weegt zwaar als je titelambities hebt, en dit is precies het soort weekend waarop een seizoen kan kantelen. Niet door gebrek aan snelheid, maar door pech die je zelf niet in de hand hebt. En dat maakt het misschien nog wel het meest frustrerend van alles.

Bijgewerkt: 8 juni 2026

Red Bull weet wat er misging en biedt excuses aan

Een dag na de dramatische zondag heeft Red Bull de oorzaak gevonden. Teambaas Laurent Mekies wil niet in details treden, maar bevestigt dat het probleem al op de opwarmronde ontstond. “We weten inmiddels wat er aan de hand was”, zegt Mekies, “maar zonder verder in detail te gaan. Het ontstond op de opwarmronde en gaf hem, en ons, geen enkele kans.”

Er zit één geruststelling in het verhaal. De motor die het begaf was Max' allereerste exemplaar van dit seizoen, en die stond sowieso al gepland om na Monaco vervangen te worden. Monaco is een baan met weinig vollegasstukken, precies waar teams hun oudste motor opbranden. In Barcelona ligt dus gewoon een verse krachtbron klaar, zonder gridstraf. De pech kost Verstappen punten, geen extra startplekken.

We kunnen Max alleen maar onze excuses aanbieden. Wat hij met het team had neergezet om dat tempo in Monaco te halen, was uitstekend.

Verstappen zelf relativeert het verlies op zijn eigen manier. Dat hij niet aan de leiding van het kampioenschap staat, maakt de nulscore net iets dragelijker, zegt hij. Net iets.

Als ik aan de leiding van het kampioenschap zou staan, was het natuurlijk heel, heel pijnlijk geweest. Zo is het iets minder erg, maar het blijft ontzettend irritant.
Wist je dat?

Omdat de kapotte motor toch al na Monaco vervangen zou worden, kost de storing Verstappen geen gridstraf in Barcelona. Hij begint daar gewoon met een frisse krachtbron, alleen wel met nul punten uit Monte Carlo op zak.